Meny |
” Eric von Gertten ventilation-buller-energi Ex träindustri Bullerbekämpning och energihushållning inom LångSiktsPlan Ett spåntransportsystem utgör en betydande bullerkälla både ute och inne och kan använda 30-50% av elen i en trämanufakturindustri El-effektbehovet blir 8 ggr större vid en fördubbling av lufthastigheten Alla bearbetande maskiner i en träindustri är normalt anslutna till ett fläktdrivet spåntransportsystem. Normalt är detta av typ stamgren-system dvs en grov kanal som förgrenas till dimension passande till ansluten maskin . Slutstationen för spånen är ofta en värmeanläggning dvs en panna för att elda upp spånen mm. Detta sätt att ordna utsug låser placeringen av maskinerna till den plats där den hade vid första layouten. Förändringar är svårt att genomföra då maskinerna har olika flödesbehov . Maskinerna kan onödigtvis ha lagts ut över orationellt stor yta vilket ökar transportavstånden och tryckförlusterna. En fabriks-layout ändras sällan pga stora svårigheter med spånutsug eller andra delar av infrastrukturen inom företaget. Placeringen av en eldningsanläggning ifrågasättes inte när både den och skorstenen mm behöver ökas. Spånen transporteras långa sträckor och värmen sändes lika lång väg tillbaka utan att man funderar över vad det kostar. Nästan alla äldre system har manuell omställning av ”sommarspjällen” för luftåterföring efter filtrering och det ger enligt gjorda undersökningar stora förluster under vår och höst då man låter det stå öppet som en värmeregulator och inga signaler ges om att man har överskott på värme som borde användas bättre. Ett modernt system har automatisk uteluftinblandning efter utetemperatur vilket löser problemet. I
gamla handböcker kan man läsa att transporthastigheten för lätt
hyvlerispån är 12-15m/s Infångningsförmåga Transportkapacitet Transporthastighet Utspädning angrip problem i ett så tidigt skede i en energikedja orsak till verkan Arbeta
före källan som kan vara en konsekvens av något som skett tidigare arbeta
med orsak för minskat effektbehov! Minskad effekt = minskad
kapitalkostnad, lägre buller och lägre driftskostnad I en del fall
kan det också innebära ökad produktivitét. – minska buller - minska effektbehovBullret
minskar med 18 dB vid halv lufthastighet el-effektbehovet minskar
med 87,5% Bulleralstringen
påverkas av formgivning för punktutsug och kanalsystem mm . Värmeanläggning,
panna och rökgasfläkt kan vara mindre med lägre buller och
effektbehov.
Produktionen-energin-miljön
är länkar i samma kedja.
Åtgärdsprogram
i LångSiktsPlan (LSP) En
arbetsstudie och utnyttjandegradsanalys göres för
produktionsutrustning och infrastruktur för att tillsammans med
energiredovisningen ovan ligga till grund för planen Tidsordningen
för åtgärderna har så stor betydelse att en åtgärd i huvudsak
kan undanröja behov av en annan. Orsak och verkanskedjor måste
beskrivas för varje objekt. Alla
fakta tillföres långsiktsplanen. . Åtgärder bör inte sättas in mot buller som aldrig behövt uppstå eller icke nödvändig energianvändning. Faktorer, som påverkar problemen behöver vara kända liksom faktorer som direkt eller indirekt påverkar ekonomin. Alternativa metoder bör granskas i en LSP Personalens kunnande beaktas men kunskaper måste kanske också byggas på. Exempel
på alternativ lösning på ett problem BULLERSKÄRMAR som tål klimatpåfrestningar monteras mellan störkällan spånutsugnings- anläggningen och störd omgivning. Det blev ca 100 m2 skärmar för tillräcklig dämpning . Pris ca 1000:-/m2 ger en totalkostnad på 100 000:- Om man ansåg sig tvungen att göra detta får ju alternativen kosta lika mycket eller mer om de ger extra fördelar. Enbart byte till bättre fläkt löser bullerproblemet med samtidig minskning av el-kostnader . Men det är bra att gå hela vägen till orsaken. Varför behövs ett spåntransportsystem. Varför är ljudnivån så hög o s v, Det gäller att arbeta med orsak. Panikåtgärder behövs ej om det finns en plan Arbeta med orsaken till ett buller eller hög energiförbrukning Beskriv en orsak – verkan kedja för att kunna göra åtgärd vid länk eller länkar där det ger minst ekonomisk uppoffring. Ex Produktion och arbetsmiljö kräver att det vid spånbildande bearbetning av trämaterial finns ett utsug vid bearbetningszonen. Motsvarande gäller ytbehandling Orsak-verkankedja ger kedjereaktion – vid
varje länk i en energikedja finns en påverkansmöjlighet A:
en spånmängd med viss spånstorlek skall föras bort.
B: ett
verktyg i rörelse med kastkraft och egenalstrat luftflöde försvårar
utsugningen Större flöde i befintlig kanal innebär ökad lufthastighet som betyder en större tryckuppsättning för fläkten och ökat el-effektbehov samt högre buller
C. Punktutsugets form avgör det egenalstrade flödets samarbeta med utsugningsluften . Därmed
kan det bli ett mindre eller större motstånd som fläkten skall
övervinna med sin tryckuppsättning. D. Närmast spånhuven kommer en slang. Beroende
på utförande ger den ett större eller mindre motstånd. E. Närmast slangen kommer en grenkanal Dimensionen lika slangens bestämmer hur stort luftflödet blir vid en visst tillgängligt undertryck där grenkanalen börjar. F. Grenkanalen ansluter till en stam eller grövre grenkanal vars tillgängliga undertryck beror
på anslutningsutförande vid stamkanalen anslutningsdel G Användningen av spjäll i vanliga stam-grensystem
ger
effekten att hastigheten kan bli låg bakom en anslutningsdel H. Tryckuppsättningsbehov följer av kanal-layout och formgivning av anslutningar till filter . I. Cykloner ger hög bullernivå och stort effektbehov stor tryckförlust. J.
Fläktens effektivitét K Fläktens ljudeffektnivå En
fläkt med bakåtböjda skovlar ger ca 10 dB lägre ljudeffektnivå K. Större transportavstånd i klena kanaler ökar motstånd. En lay - out kan ej ändras i ett gemensamt utsugningssystem av typ stamgren utan negativa följder. Många anläggningar har ökat sina medellufthastigheter och därmed buller och effekt -behov efter en lay-outförändring. Allt för att ge tillräckligt luftflöde hos en försvagad del Överväg annan systemuppbyggnad för att minska sårbarhet och öka flexibilitéten samt minska el-energianvändningen Åtgärdsbehov i planen EX 1 Ökade krav på luftkvalitéten öka lufthastigheter/flöden i befintliga system och bullret ökar. Om t ex luftåterföring från spåntransportsystem bytes mot värmeväxling ökar effektbehov och bullret. Effektinsatsen ökar på fler platser vilket ökar total bulleralstring. Större värmebehov ger ju en större panna o s v. Minskade flöden inskar intresset för värmeväxling EX 2 Rationalisering Total 'bullerbelastning' har bestäms av bullernivå och exponeringstiden. Maskiners driftstid ökar och produktivitét begränsas av manuellt tillförsel av arbetsstycken för bearbetning eller ytbehandling. Manuell hantering ger närhet för bullerexponering som kan undvikas med hjälpmedel för materialhantering som också eliminerar tungt arbete. Tungt arbete ökar inhalering av damm och lösningsmedelsångor.. Mekaniserad materialhantering ökar förutsättningarna för inkapsling av maskinerna. Inkapslingen ger bullerdämpning och bidrager till en effektivare ventilation. Ny
layout kan vara ett steg mot rationellare produktion . Då bör valet
av spåntransportsystemets principiella uppbyggnad ges hög
prioritet. EX 3 Energihushållning? Vad
kostar ett fläktbullerhus / skärmar jämfört med en tystare
fläkt. En tystare fläkten kan ge andra fördelar t ex ge lägre
el-effektbehov. Åtgärd
vid rätt tidpunkt ger som en bonus minskade kapital-kostnader.
Den nya fläkten blir kanske hälften så stor och med betydligt
högre el-verkningsgrad samt kostar mindre än ett 'bullerhus.' Den
alstrar samtidigt mindre buller än befintlig fläkt i ett bullerhus.
Den ger ju dessutom lägre ljudnivå inomhus. EX 4
Bra formgivning för spånhuv dämpar buller-minskar luftflödesbehov Spånhuven skall medverka till att egenalstrat luftflöde samarbetar med utsugningsluften Formgiv så att luften inte kan ta andra vägar än de som ger infångning och spåntransport. (Vilket också minskar bullret) Använd slang med slät insida och sådan styvhet att friktionen blir låg och att den inte kan bilda skarpa veck. Använd låg lufthastighet i grenkanaler då förlusterna är större med klenare kanal. Använd något överstor dimension. Bulleralstring beror även av principiell uppbyggnad och aerodynamisk formgivning av ventilationssystemet. Minskat luftmotstånd och medelflöde ger också en bullerminskning och minskat effekt och energibehov. Andra med driften förbundna kostnader minskar också. Ex 5
Använd inte spjäll vid stamgrensystem det ger behov av högre
medelhastighet på restflödet och el-användningen kan då bli lika
hög som utan spjäll. Ex 6
Val av skärdata och verktygsutförande Ex 7 Ändra lufthastigheten nya kanaler Alla
huvar suger inte från roterande verktyg därför är det viktigt att
konstatera En
kanal diam 140 mm 15 m/s ger 830m3/h 23 Pa i motstånd Det
innebär ett 6 ggr större motstånd 18 dB högre ljudnivå för
kanaldelen EX 8 Gör inlopp i filter med kona för minskat tryckfall och mindre turbulent inträde i filterhuset Ex 9 Byt till fläkt med högre verkningsgrad och lägre bulleremission. Fläktbullret
minskar genom minskad fläktstorlek och tryckuppsättning
|