Meny |
Eric von Gertten OFRIVILLIG VENTILATION eric@hurva.nu självdrag - temperaturskillnad
inne och ute (skorstenseffekt) samtidigt med möjlighet för den öppningar som medger att luft tränger in eller lämnar byggnadenotätheter i byggnadsskalet i form av springor. öppna eller otäta portar och dörrar ventilationskanaler skapar kommunikation mellan inne och utemiljö. Skorstenseffekt en funktion av temperaturskillnad och höjd. P = 0,0465 * t * h Med temp ute -20 inne +20 höjdskillnad 10 m erhålles en drivkraft (Tryck) på 19 Pa Draghastigheten blir den hastighet som ger motståndet 19Pa. Lufthastighet över 2 m/s kan nås i en kanal och med 400 mm diam blir flödet då ca 1000m3/h vilket vid -20 grader ger nettoeffektbehovet 13.3 kW Öppna portar en olägenhet för arbetsmiljön En öppen port ger ett effektbehov som oftast överstiger panneffekten När det är mycket kallt ute stängs en port rel snabbt pga den omedelbara kylupplevelsen . Vid högre utetemperatur dröjer stängningen och ger större energianvändning trots högre utetemperatur. Termostaten kräver 100 % insats så snart den utsätts för temperatur under inställningsvärdet. Viktigt att ha framledningstemperatur styrd av temperaturen utomhus . Att värma luft kräver mycket energi! Pannan har oftast en överkapacitet. Pannan går mest på tomgång och med en låg verkningsgrad. Överkapaciteten ger högre kapitalkostnad och sämre verkningsgrad VÄRMEANVÄNDNING Transmission
Vägg och takförlust 10 000 m2 k-värde 0,5 -20 till +20 200kW
netto
Energianvändning för ofrivillig ventilation. Andel värme för ofrivillig ventilation varierar mellan 5 och 90 % . I det senare fallet stora portar på mer än en sida av byggnaden. Andelen självdrag genom en ventilationskanaler som ej är i drift är stor. Här är det enkelt att stänga av flödet medan porten ju behövs för tillförsel av material Extra el element som riggas till vid klagomål ger höga el effektkostnader. Den öppna porten och ofrivillig ventilation påverkar storleken /effektkostnad för uppvärmnings och värmedistributionssystem För portarna finns ett antal alternativ men som kräver ett nytänkande för produktionen. BEHÖVS PORTEN ? Produktionen kan vara så upplagd att det ständigt behövs öppen port. – vilket ju kan ändras Alternativ kan finnas, liksom andra motiv än arbetsmiljö och energi för att ändra från port till något annat?
Truckkörning medför avgasutsläppande? truck i produktionshallen . Risk för olycksfall!Truckhantering är relativt kostsam! Truckhantering kräver stor port och stora golvytor. Energikostnaden för ofrivillig ventilation är i vissa fall mycket stor och kan i framtiden påverka sätt att hantera gods. Att använda truck är en mycket flexibel lösning och då kanske man vill fortsätta med den. Det kan emellertid finnas andra tankar kring produktionsuppläggningen, som kan vägas in när man vet hur energikostnaderna fördelar sig inom företaget. Det kan vara mycket lönsamt att ta' sig an problemet.
Akternativ
Bygg ej stora skal och lämna problemen till efterkommande
Energi Minska antalet portar Minska storlek på för stor portöppning använd Luftslussar Automatik för stängning av portar- öppna med fjärrmanöver i trucken. Luftridåer som bromsar luftomsättning dyrt och ej alltid bra. Oavsett vilken åtgärd som väljes påverkas värmeenergibehovet och värmeeffektbehov dvs pannans storlek. Inom Vattenfalls Uppdrag 2000 påträffades industrier där uppvärmningskostnaden pga öppna portar var större än 100 000: /år.
eldningsutrustningen. När pannan behöver bytas pga förslitning kan en åtgärd mot ofrivillig ventilation betyda att en mindre panna kan anskaffas. Vid en utbyggnad av industrin kan det betyda att pannans storlek blir tillräcklig även efter utbyggnad. Åtgärd i rätt tid kan vara betald vid klubbslaget. Hur kommer lösningen på problemet in i långsiktsplanen? ALTERNATIVKALKYLEN Truckkörning
kronor/år
Annan
hantering kronor/år |